Ütés

<     >

-Főoldalra-


  Az ütés egy fontos lépés, hiszen ezzel fogyaszthatjuk az ellenség katonáit. Két fajta jelölése van. Pl.: Hxg4 , Hg4:   Ha jól megfigyelted, akkor feltűnik, hogy az egyiknél egy kis x áll a bábu(jelenesetben a Huszár) mellett, a másiknál pedig egy kettőspont a mező(g4) mellett. Ami azt jelenti, hogy a Huszár a g4 mezőre lép és ezzel leüti az ott állót. Vagyis vagy bábuxmező , vagy bábumező:   Fontos, hogy ha gyaloggal ütünk, mindig jelöljük, hogy a gyalog melyik oszlopról ütött.   Ez volt az írásbeli része, most jöhet a gyakorlati: Amikor valamelyik bábu leüti az ellenfél bábbuját, akkor nem átlépni kell, hanem annak a helyére állni. Mindíg a fehér csapat kezd, s mikor elkezdődik a játék, a gyalog 2-őt léphet.

Most leírom, mivel hogyan lehet ütni és lépni, a piros nyíl az ütést jelzi, a zöld a lépési lehetőséget, a sárga pedig mind kettőt:
-A gyaloggal csak átlósan lehet ütni, és csak előre felé lehet lépni, de akkor is csak 1-et:
-A Bástyával vízszintesen és függőlegesen is lehet ütni és lépni(bármennyit léphet):
-A Huszárral L alakban lehet ütni és lépni is, az L függőlegesen 3 mező, vízszintesen 2:
-A Futóval átlósan lehet ütni és lépni is, bármennyit léphet:
-A Vezérrel bármely irányba üthetsz, és bármennyit léphetsz:
-A Királlyal szintén bármely irányba léphetsz s üthetsz, de csak egyet:

A következő leckében a sáncolásról írok.

<     >